Zanikająca umiejętność odpoczynku

BWA Tarnów

05.07 – 24.08.2014

„O, to wielka umiejętność umieć odpoczywać. Gdy postanawiam odpocząć choćby te pół godziny, godzinę, jakiś niepokój mnie nawiedza, zaczynam niemal fizycznie odczuwać, jak przepływający przeze mnie czas przyspiesza, zagarniając mnie ze sobą, a nie widzę niczego, o co mógłbym się zaprzeć lub czego przytrzymać”.
Wiesław Myśliwski „Ostatnie rozdanie” (fragment książki)

Wystawa będzie pierwszą indywidualną prezentacją prac artysty w BWA w Tarnowie (jako członek grupy „Ośmiornica” brał udział w cyklu „Alfabet polski”, 2009). W pokazywanych na wystawie pracach artysta przyrównuje ich właściwości fizyczne i stałe napięcie między ich elementami do zmęczenia człowieka i braku umiejętności odpoczynku, o których pisze Myśliwski. W każdej z prac pokazuje stan, który trudno określić z punktu obserwatora, czy jest intensywną pracą czy odpoczynkiem; męczącą czynnością czy bezczynnością; napięciem czy stanem rozluźnienia. W pracy Nothing More, Nothing Less mimo pozornej statyki ukryta jest duża siła precyzyjnego równoważenia ciężaru i wyporności. W pracy Napinacz nie wiemy czy unoszące się w polu magnetycznym elementy są w stanie najbardziej intensywnej pracy czy odpoczywają swobodnie unosząc się. Czy ruch balonów w pracy video Unnatural 2 jest usilnym stawianiem oporu, wynikiem zmęczenia czy przeciwnie – formą odpoczynku. W pracy Drift nadmuchane powietrzem balony unoszące kamienie tuż przy powierzchni wody pracują dopóki, dopóty wystarczy im powietrza. Gdy ciężar okaże się zbyt duży kamień wciąga balon na dno. Oba elementy pracują aż do momentu poddania się. W pracach na pierwszy rzut oka nic spektakularnego się nie dzieje, dopiero po zrozumieniu praw fizyki na jakich są oparte dostrzegamy działające w nich duże siły ukazane w subtelny sposób.
Artysta odwołuje się do kondycji dzisiejszych społeczeństw i człowieka w ogóle, zwracając uwagę na zanikające umiejętności efektywnego odpoczywania, regeneracji fizycznej i psychicznej.