The Herd

W mongolskim stepie hodowca zwierząt jest zależny od swojego stada, jak i stado zależne jest od hodowcy. Ta współzależność jest najważniejszym warunkiem życia nomadów. Hodowca dba o stado i każde pojedyncze zwierzę. Poi, karmi, wypasa. Codziennie przelicza stado, chroni przed zimnem i upałem, czyści oraz leczy. Hodowca jest więc pasterzem, opiekunem, przewodnikiem. W instalacji The Herd Michał Smandek ukazuje relację między opiekunem a obdarzonymi opieką. Wybrał materię, która wymagała opieki, naprawy, uzupełniania. Kilkadziesiąt połączonych czarnych balonów symbolizuje stado. Michał Smandek doglądał czy balony nie zostały odłączone od grupy przez wiatr – działania te są podobne do pracy przy stadzie zwierząt, gdzie wszystkie czynności są codziennie powtarzane. Instalacja ta jest zatem performansem o opiekuńczej pracy z materią – delikatnym balonem i uwięzionym wewnątrz powietrzem, na które oddziałują surowe warunki klimatu panujące w mongolskim stepie. The Herd symbolizuje tą opiekuńczość i jest hołdem dla pasterza. Michał Smandek jest więc pasterzem abstrakcji – jego czarne balony przywołują i jednocześnie deformują kwadrat Malewicza.

Vera Tollmann

Men & Animals
katalog 3 Międzynarodowego Biennale Land Artu w Mongolii LAM 360°, Ułan Bator, 2014